Latvijas izlases vecākais treneris Dinārs Doršs ar ASV izlasi, turpinājums …

Resurss: infoski.lv

Sveicināti, Pāris dienas ir pagājušas, un kā iepriekš rakstīju, kamēr šeit ir tik daudz treneru, man darīt ko ir mazāk, tādēļ varu vairāk pievērsties rakstīšanai.

Līdz startam atlikušas dažas dienas, un treniņi notiek intensīvi, sportisti aprod ar inventāru, mēģina rast vēl pēdējos risinājumus, treneri pēc treniņiem pēta video, un atmosfēra komandā, kaut joprojām ir brīva, tomēr ir jūtams kā spriedze lēnām, bet pieaug. Šis tad arī ir treneru darbs sagatavot sportistu līdz startam tā, lai tas parādītu savu labāko sniegumu. Paralēli treniņu procesam un inventāra sagatavošanai, jārūpējas arī vēl par reklāmas lietām, atrādīšanos sponsoriem, sponsoru līgumu atstrādāšanu utt. Šodien (25. okt.) notiks Audi pasasaules kausa kalnu slēpošanā prezentācija, kur jāierodas visām, PK komandām, kuras tiek atbalstītas no Audi. Audi atbalsta ASV izlasi arī šajā gadā, izsniedzot savas jauno sēriju pilnpiedziņas automašīnas komandai lietošanā. Pāris dienas atpakaļ ASV izlases sportistiem notika bildēšanās un filmēšanās Soldenas kūrorta reklāmai, kas bija ASV izlases darāmā puse saistībā ar noslēgto vienošanos ar Soldenu (jau iepriekš esmu rakstījis, ka ASV izlasei Sldena ir “Eiropas mājas bāzes vieta�). Šajās reklāmas aktivitātēs reklāmdevēji, protams, visvairāk rēķinās ar spilgtākajām zvaigznēm, Tedu Ligetiju, Bodi Milleru un Lindsiju Vonnu. Grūti, protams, salīdzināt šo lietu apmērus, bet Latvijas izlasei šāda mājas bāze ir Somijas kūrortā Suomu, kas nu jau otro sezonu būs Latvijas izlases atbalstītājs, pateicoties vairāku gadu veiksmīgai sadarbībai rīkojot mūsu nacionālos čempionātus tieši Suomu.


Milzu slaloma treniņa starts kopā ar Krievijas izlasi.

Runājot par treniņu procesiem uz kalna, Teds Ligetijs joprojām izskatās ļoti pārliecinoši, neslikti brauc arī Tims Džitlofs, bet īsto sajūtu meklējumos ir Varners Nikersons un Robijs Kellijs, kas abi ir zem 10 FIS punktu braucēji milzu slalomā. Pēdējās divas dienas treniņiem kopā ar ASV izlasi prasījās arī Krievijas izlase, kuru PK posmā pārstāvēs 2 sportisti, Sergejs Majtakovs un Stepans Zujevs. Salīdzinājumam krieviem pagājušā gada sākumā bija tikai 1 kvotas vieta PK milzu slalomā, bet tagad pateicoties tieši Sergeja Majtakova izcilajam sniegumam, kurš pāgājušajā gadā kļuva par Eiropas kausa kopvērtējuma čempionu milzu slalomā, krieviem ir jau 2 vietas. Šāda sadarbība starp valstu komandām ir ierasta lieta, bet viennozīmīgi tā balstās uz personīgajiem kontaktiem starp treneriem. Šajā gadījumā Krievijas izlases vecākais treneris, kas ir slovēnis, ir jau ilgi labi pazīstams ASV treneriem, un tādēļ viņi labprāt sadarbojas. Treneri parasti nav ieinteresēti laist savā trasē vairāk sportistu, bet arī labi saprot, ka citās valstīs, šajā gadījumā Slovēnijā vai Krievijā, kur mājinieki ir citi, var gadīties prasīt pēc šādas sadarbības pašiem. Interesanti priekš mūsu treneriem varu pastāstīt sportistus audzinošu atgadījumu, kas notika vakardien pirmajā treniņā, kur piedalījās arī Krievi. Kad trase bija gatava, krievijas sportisti startēja pirmie, nesagaidot, kad trasi līdzināt pabeiguši un uz starta pacēlušies būs amerikāņi. Par šo faktu ļoti sadusmojās ASV treneris, jo pirmkārt trases saimnieki bija ASV, un otrkārt, ASV sportistiem ir labākas pozīcijas rangā. Citiem vārdiem sakot, nebija zolīdi no krievu puses aizbraukt nepalaižot pa priekšu pasaules čempionu. ASV treneris sacīja, ka Ligetijs treniņā kopā ar austriešiem noteikti būtu palaidis pa priekšu Marselu Hiršeru. Šie ir tādi nerakstīti likumi, ko izmanto daudzas komandas audzinot savus sportistus, un ko var izmantot arī pie mums. Šodien treniņā jau viss bija kā pienākas, un Zujevs kaut ar 14 punktiem, gaidīja savu kārtu kā noslēdzošais. Šī gadījuma sakarā krievijas izlases galvenais treneris stāstīja interesantu faktu, kuram viņi šobrīd pievērš uzmanību darbā ar sportistiem. Viņu sportistiem esot problēma iejusties publikā, kur ir lielās zvaigznes, viņi vienmēr braucot beigās pēdējie un tā arī jūtas, kas noteikti nepalīdz braukt ātrāk, un ko treneri mēģina arī lauzt. Krievu sportistiem esot pārāk daudz cieņas pret augstāķ stāvošiem, piemēram, Horošilovam esot uzaicinājums uz “Alpine Rockfest� decembrī, kur aicina pašus labākos, bet viņš nevēlas braukt, jo nejūtas pieteikami pārliecināts par sevi. Šajā sporta veidā tam ir liela nozīmē, citiem palīdz savs iedzimtais raksturs, citiem mentalitāte, šājā sakarā Krievijas izlases treneri apzināti ļaujot treniņos braukt pa priekšu citiem, kaut arī stiprākiem, bet vienmēr, protams, saskaņojot darbības ar pārējiem treneriem.


Treneris Forests Kerijs

Vēl kāds interesants fakts ir metode, kā padarīt treniņu procesu interesantāku, azartiskāku, bet vienlaikus produktīvu. Treneri noteikti jau zin treniņu metodiku tuvāk sacensībām, kad arī treniņos pašam savrīgākajam jābūt 1. braucienam, lai līdzīgi justos arī sacensībās, jo nereti sportisti daudz labāk brauc trasi ar trešo vai ceturto reizi, bet pirmais brauciens nesanāk, kas galīgi neder sacensībās. Šī iemesla dēļ ASV treneris Forests Kerijs izsludināja 100 USD tam sportistam, kura triju treniņu pirmo braucienu laiku summa būs vislabākā. Šis ienesa sacensību garu arī treniņā un katru vakaru trīs dienu garumā tika pasludināts tā brīža līderis. Šodien sacensība noslēdzas, un uzvarējis ir Ligetijs ar pārliecinošu pārsvaru. Džitlofs smejoties teica, ka treneris Kerijs šo parasti izdomājot tikai tādēļ, lai Ligetijs verētu nopelnīt kārtējos 100 USD, jo viņš vienmēr uzvarot. Taču centās visi, un iespējas nokļūdīties pirmajā braucienā visiem bija vienāda. Domāju, ka arī šis var būt labs paņēmiens audzinot mūsu sportistus Latvijā, kur bagātākie klubi varbūt var atļauties 100 USD, bet citi ko pieticīgāku.


Slēpju istaba. Ligetija servismenis darbībā.  Fans servisā slēpju asināšana sporta slēpēm notiek ar tieši tādu pašu Snow Glide Tools mašīnu.

Nākamā jau iepriekš pieminētā faktiski ir pati aktuālākā lieta kalnu slēpošanas pasaulē šodien. Tās ir jaunās milzu slaloma slēpes, kā ar tām braukt, kas mainīsies? Vienkāršojot informāciju kopumā ir tā, ka sportistiem sākumā bija licies, ka būs trakāk, un kad pierod tad nemaz tik traki nav. Arī vērojot no malas sportisti brauc labi, un tehnika nekropļojas, bet sievietēm vispār šķiet, ka atšķirības braukšanā praktiski nav, tikai jāpierod. Jaunās slēpes salīdzinājumā ar iepriekšējām vairs nepieļauj braucējos tik daudz tehniskās nepilnības, domāju, ka pat daudziem šīs slēpes pašas noliks tehniku vietā, jo nepareizi pabraukt ir grūti. Taču ir nosacījumi, slēpes nevadās, kad trase ir lēna, grūtāk baukt, kad trase ir šaura, un lai spētu vadīt šīs slēpes, trasei jābūt ir cietai. Kā arī, kā Kristaps iekomentejā iepriekšējā rakstā, sportisti daudz vairāk nogurst, jo slēpju vadīšana prasa vairāk spēka. Taču domāju, ka skatoties televīzijā 1. PK posmu nekāda atšķirība braukšanā vai jaunas tehnikas paraugdemonstrējumi nebūs redzami, pabraukt var tikpat ātri, ja ne vēl ātrāk. Bet vislabāk šo visu atspoguļot ir izdevies ASV izlases sportistam Varneram Nikersonam, kurš ir nointervējis labākos sportistus un salicis kopā, manuprāt, ļoti labu video, ko aicinu noskatīties viņa mājas lapā www.warnernickerson.com vai šai video

Varners Nikersons kaut nav superzvaigzne sportā, noteikti ir viena no spilgtākajām personībām ASV izlasē, un ir sportists, kurš vienmēr spēj uzturēt jautru garu komandā. Iesaku apskatīties viņa mājas lapu un skatoties video arī ievērot cik bieži mainās reklāmas uz viņa galvassegām. Šis arī ir labs piemērs kuru pamācīties mūsu sportistiem individuālajos atbalstītāju meklējumos.

Līdz nākamajam rakstam,
Dinārs