Kas ir QR kodi


Autors:Kristaps Skutelis
resurss: kizdabz.lv

QR kods (Quick Response Code), jeb divdimensiju svītrkods (citi to vēl sauc par matricas svītrkodu) ir balts kvadrātisks laukums, kas noteiktā veidā aizpildīts ar mazākiem melniem kvadrātiem. Tādējādi tajā var iekodēt mums vajadzīgo tekstuālo informāciju līdz pat 4296 simboliem (burti un cipari) vienā attēlā. Salīdzinājumam, “parastais� svītrkods var saturēt vien 20 simbolus.  Vairākus QR kodus var apvienot vienā lielā kodā un tādējādi var iekodēt milzīgus informācijas apjomus. QR kodus ļoti ērti var izmantot, lai informāciju no apkārtējās vides vienkāršā veidā “ienestu� mobilajās ierīcēs. Pieminēšu dažas galvenās QR kodu priekšrocības:

  • iespēja vienā QR kodā iekodēt lielu skaitu simbolu (vairāki tūkstoši), piemēram, saites, vizītkartes, ģeogrāfiskā punkta datus utt.
  • ļoti ātra un ērta kodu nolasīšana (ir nolasīšanas programmas visām lielākajām mobilo ierīču platformām)
  • QR kodu var nolasīt no abām pusēm (360 grādu skenēšana)
  • kods var būt izmēros arī pavisam mazs
  • QR kodā ir iestrādāta loģika, kas spēj labot nolasīšanas kļūdas

QR kodu vēsture

QR svītrkodu sistēmu 1994. gadā izveidoja Japānas autoražotāja Toyota meitasuzņēmums Denso-Wave, lai atvieglotu savu saražoto auto rezerves daļu uzskaitīšanu. Lai arī Denso-Wave ir patentējusi šo tehnoloģiju un arī pats tās nosaukums QR Code ir kompānijas reģistrēta preču zīme, tomēr QR kodus neierobežo nekādas licences un ikviens tos var brīvi izmantot. Un izmanto arī. Izcelsmes zemē, Japānā šie kodi ir ļoti populāri un ļoti aktīvi tiek izmantoti dažādās jomās. Šobrīd QR kodi ienāk arī Latvijā un es paredzu, ka jau 2011. gadā Latvijā tos redzēsim arvien vairāk.



Kā es varu izmantot QR kodus?

Kā jau raksta ievadā minēju, tad QR kodus ļoti ērti var izmantot, lai pārnestu informāciju no apkārtējās vides uz mobilo ierīci. Piemēram, žurnālā vai reklāmas plakātā maliņā ir izvietots QR kods, kas satur saiti uz žurnāla rakstu vai produkta lapu. Paņemam rokā mūsu viedtālruni, palaižam svītrkodu nolasīšanas programmu, pagriežam telefona iebūvēto kameru pret QR kodu un jau pēc pāris sekundēm kods automātiski nolasīts un atkodēts. Tālāk varam vai nu saglabāt atkodēto informāciju telefonā, vai doties uz norādīto mājaslapu. Tas ir ļoti vienkārši un ietaupa laiku, jo vairs nav telefonā ar roku jāievada adrese vai garāks teksta gabals. QR kodus var izvietot arī uz pasākumu plakātiem, flaieriem, kuponiem vai kartēm. Vienvārdsakot, šie kodi noderēs ikvienā reālās dzīves situācijā, kurā lietotājs var iegūt papildus “labumus� caur mobilo ierīci – Internetā.

Piemēram, žurnālā ir kāda produkta reklāma un blakus tai QR kods, kas satur saiti, kas ved uz produkta lapu tirgotāja mājaslapā. Ar QR kodiem mēs varam offline medijā iestrādāt tiešsaistes medija elementus. Piemēram, sporta žurnālā pie kādas futbola spēles apraksta blakus pielikt QR kodu, kas satur saiti, kas ved uz YouTube video ar  spilgtākajiem spēles momentiem. QR kods var vest arī uz raksta digitālās versijas komentāru sadaļu.

Vēl kāda ideja ir izmantot QR kodus, lai norealizētu atlaides. Piemēram, lietotājs saglabā savā telefonā atlaižu kuponu QR koda formā un veikalā to noskenē pārdevējs. Rezultātā klients tiek pie atlaides un pārdevējs precīzi zina, kas tas bijis par klientu un no kurienes nācis.

QR kodus varētu sadrukāt uz sabiedriskā transporta pieturām un tie varētu vest uz sab. transporta pakalpojumu sniedzēja mājaslapu – konkrētās pieturas laikiem, vai kādiem papildus servisiem. Ja kodi tiek aktīvi izmantoti un sabiedrība zina kā ar tiem apieties, tas paver jaunas iespējas reklāmas darboņiem, jo viņi nu var precīzi izmērīt kā darbojas viņu vides reklāmas vai citi offline risinājumi.

Vai es ar savu telefonu varu nolasīt QR kodus?

Tas ir nākamais loģiskais jautājums, kas rodas galvā, kad runāju par šiem kodiem. Patiesībā viss ir diezgan vienkārši. Mūsdienās arvien lielāka daļa notirgoto telefonu ir viedtālruņi, jeb smārtfoni, kam vienkārši var uzstādīt dažādas programmas, jeb aplikācijas. Šobrīd viedtālruņi vairs nav neaizsniedzamas ierīces, kas maksā baisu naudu. Lētākos ar Android operētājsistēmu  darbinātos viedtālruņus var nopirkt jau summās no 100 līdz 200 latiem. Es pat varu palīdzēt, norādot kādas konkrēti aplikācijas ir vajadzīgas, lai varētu nolasīt QR kodus:

Vai es varu pats izveidot QR kodu?

Jā, protams! Internetos var sameklēt daudz un dažādus QR kodu ģeneratorus, bet es esmu pieradis pie Kaywa QR kodu ģeneratora, kas ļauj ērtā un saprotamā formā no saitēm, teksta, telefona numuriem veidot dažādu izmēru QR kodus. Ja vēl mūsu QR kodos iestrādājam bit.ly īsās saites, tad vispār prieka pilnas bikses un varam izskaitīt cik daudz cilvēki ir noskenējuši un atvēruši mūsu izveidotos QR kodus. Aicinu izmēģināt! 🙂

Par nākotni

Noslēgumā gribētu pateikt vienu lietu. QR kodus nevajag vērtēt kā kaut kādu debesu brīnumu, kas atpestīs mūs no zobu sāpēm vai ekonomiskās krīzes. Tā ir relatīvi vienkārša tehnoloģija, kas darbojas kā vidutājs, tilts starp offline un online pasauli. Šie kodi ir populāri Japānā un tur tie darbojas, jo šīs valsts iedzīvotāji tehnoloģiski attīstītāki. Latvijā QR kodi tiks izmantoti arvien biežāk un ņemot vērā to, ka mūsdienīgie telefoni ir spējīgi tos nolasīt un atkodēt, laika gaitā sabiedrības daļa zinās ko ar šiem kodiem iesākt. Vajag tik kādam lielam uzņēmumam vai medijam aktīvāk parunāt par šādām iespējām. Lai uzņēmumiem būtu interese par šādiem kodiem, to reklāmas cilvēkiem ir pašiem jāizprot kādas iespējas šī tehnoloģija var sniegt. Tukšā vietā nekas nenotiek, ir nemitīgi jāmācās pašiem. Es uzskatu, ka QR kodi ir pagaidu tehnoloģija un tuvāko gadu laikā ar viedtālruņiem mēs varēsim ieskenēt jau arī pašus produktus (to etiķetes) vai reālās pasaules objektus un servisi pratīs atrast arī Latvijas lietotājam aktuālas mantas. Bet, lai tas notiktu, simbolu atpazīšanas sistēmām vēl ir jāpilnveidojas. Bet mēs tur nonāksim, tas ir tikai laika jautājums.